Allah Sangat Menyayangi Wanita

Allah s.w.t sangat sayang terhadap wanita dengan cara mengharamkan wanita mendedahkan kecantikkan zahirnya. Hukum Allah s.w.t wajib dipatuhi. Mematuhi hukum menutup aurat akan membawa kebaikan dan keselamatan dalam kehidupan. InsyAllah, wanita yang menutupi aurat tidak akan teraniaya atau menderita. Malahan, dengan tidak menutup aurat ada kemungkinan tinggi mengundang bahaya, melakukan kezaliman keatas diri sendiri dan merosakkan orang lain.

Setiap hukum yang Allah s.w.t tetapkan sudah tentu ada kemanfaatannya walaupun kadang kala kemanfaatan itu di luar jangkaun fikiran manusia. Allah s.w.t lebih mengetahui apa yang baik untuk kita dan Allah s.w.t menyayangi kita melebihi dari kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya. Sudah tentu seorang ibu yang penyayang akan mengawal anaknya daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang membahayakan anak itu, walaupun perbuatan yang membahayakan itu disukai oleh anak itu.

Si anak yang merangkak di tepian tangga akan pasti ditarik oleh ibunya. Si anak akan menangis bila ibunya menariknya kerana dia ingin terus bermain di tempat yang merbahaya itu tanpa mengetahui akibatnya nanti. Si anak hanya tahu bermain dengan tanpa menghiraukan bahaya yang menanti, berbanding dengan ibunya. Beginilah perumpamaan kasih sayang Allah s.w.t terhadap wanita, malahan kasih sayang Allah s.w.t melebihi kasih sayang seoran ibu. Allah s.w.t menetapkan hukum wajib bagi wanita menutup aurat dengan ada hikmah dan kebaikannya yang di mana hikmah dan kebaikannya itu di luar jangkauan fikiran kita.

Sebagai seseorang yang mengaku bahwa Allah s.w.t itu Tuhan yang berhak disembah, Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w itu nabi Allah s.w.t dan redha Agama Islam itu Agama yang benar, maka hendaklah dia taat dan patuh akan segala suruhan dan larangan Allah s.w.t. Allah s.w.t menggambarkan tentang orang-orang yang taat dan patuh menerusi firmanNya yang bermaksud:


'Rasul (Muhammad s.a.w) telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya daripada Tuhannya, demikian juga orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah s.w.t, Malaikat-malaikatNya, Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya.(Mereka berkata) Kami tidak membeza-bezakan antara seorang dengan yang lain antara Rasul-rasulNya. Kami dengar dan kami taat serta keampunanMu kami harapkan wahai Tuhan kami, dan hanya kepada Mu kami kembali.' Al-Quran Surah Al-Baqarah - ayat 285.


Menjadi seorang Muslim yang taat dan patuh akan segal perintah dan larangan Allah s.w.t menjamin kesejahterann, keselamatan dan kebahagian dalam kehidupan di Dunia dan juga di Akhirat, kerana Allah tahu segala setiap sesuatu di hadapan kita.

Buat wanita-wanita yang belum tahu tentang hukum menutup aurat, bertanyalah kepada yang lebih arif mengenai hal ini, dan buat wanita-wanita yang sudah tahu hukum menutup aurat namun belum tiada daya dan upaya untuk membuat perubahan, kami doakan semoga Allah s.w.t memberi kesanggupan dan kemudahan untuk melaksnakan perintah ini.

Allah pasti akan memberi pertolongan kerana Allah sangat menyayangi wanita, lebih dari kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya.

No comments:

Post a Comment